سه خبرنگار افغانی در حاشیه انتخابات بازداشت شده‌اند
گزارش‌گران بدون مرز گزارش‌گران بدون مرز

اطلاعيه مطبوعاتي

‌چهار ‌شنبه ٣١ سنبله١٣٨٩

 

در هفته جاری سه خبرنگاران افغانی در ولایات مختلف افعانستان به دلیل پوشش خبری انتخابات یا داشتن ارتباط کاری با طالبان بازداشت شدند. در تاریخ ١٧ سنبله در ولایت کاپیسا حجت الله مجددی خبرنگار با سابقه رادیو تلویزیون محلی و مسئول انجمن آزاد روزنامه‌نگاران افغانستان از سوی قوای دولتی به هنگام تهیه گزارش از انتخابات بازداشت شد. در تاریخ ٢٩ سنبله در غزنی رحمت الله نیکزاد همکار شبکه تلویزیونی الجزیره از سوی قوای بین‌المللی که او را به "تبلیغ برای طالبان" متهم کرده اند، بازداشت شده است. و در آخر در ٣١ سنبله یکی دیگر از همکاران الجزیره به نام  محمد نادر در قندهار از سوی یک گروه از قوای ایساف بازداشت شده است.

در حالی که به شکل کلی شرایط پوشش خبری خبرنگاران از انتخابات به واسطه همکاری کمیسیون مستقل انتخابات با رسانه‌ها خوب توصیف شده است. بازداشت سه خبرنگار از سوی قوای خارجی و افغان نگران کننده است. سه خبرنگار حرفه‌ای که در ولایات با شرایط دشوار کار می‌کنند به مانند جنایتکاران خطرناک بازداشت شده اند. ما رئیس جمهور حامد کرزی را فرا می‌خوانیم که به شکل فوری در این باره اقدام کنند و سوتفاهم پیش آمده در مورد سه خبرنگار را بر طرف کنند.

یاد آوری می‌شویم که روزنامه‌نگاران این حق و قدرت را دارند که بدون نگران شدن از عواقب آن با همه ی طرفین درگیری  سخن بگویند.  ما نگرانیم که در هر سه مورد خبرنگاران فقط برای داشتن ارتباط کاری با طالبان بازداشت شده باشند.

گزارش‌گران بدون مرز خواهان  آزادی فوری حجت الله مجددی مدیر تلویزیون ملی کاپیسا است که با کار حرفه‌ای او از نزدیک آشنایی دارد. یک روز پس از بازداشت در کاپیسا حجت الله مجددی به درخواست ریاست عمومی امنیت ملی به کابل انتقال یافته است. ما نگرانی خود را در این‌باره اعلام می‌کنیم.

در تاریخ ٣٠ سنبله خبرنگاران ولایات شمال کابل طی تجمعی خواهان آزادی همکار خود شدند.

از سوی دیگر، گزارش‌گران بدون مرز از قوای خارجی ناتو می‌خواهد که هر چه زودتر نزدیکان و وکیل رحمت الله نیکزاد بتوانند با او ملاقات کند. خبرنگار مستقل که از سال‌ها پیش با بخش عربی تلویزیون الجزیره و آژانس اسوشیدت پرس  همکاری می‌کرد. در تاریخ ٢٩ سنبله از سوی قوای خارجی در غزنی بازداشت شد.

سخنگوی امریکایی ایساف ضمن تائید خبر بازداشت رحمت الله نیکزاد  به  گزارش‌گران بدون مرز گفت " نظامیان در منزل وی سلاح پیدا کرده اند" ایساف با انتشار اطلاعیه ای این خبرنگار را "مبلغ طالبان" نامیده است. به گفته نظامیان وی با فرماندهان طالبان ارتباط داشته است و قرار بوده از حملات آنها در روز انتخابات فیلم برداری کند.

در حالی که ایساف کشف سه نارنجک ومهمات دیگر را در خانه وی تائید کرده است اما نزدیکان در این باره توضیح داده‌اند که سربازان در خانه وی را با مواد منفجره تخریب و برای بازرسی منزل از سگ کمک گرفته‌اند. آنها گفته‌اند  سلاح های کشف شده برای حفاظت از خود بوده است. نزدیکان این خبرنگار اتهام همکاری با طالبان را رد کرده‌اند. اسوشیدت پرس در اطلاعیه ای اعلام کرده است تهیه تصاویری از حمله طالبان به آنها پیشنهاد نشده است.      

رحمت الله نیکزاد پیش از این در سال ١٣٨٧ از سوی ماموران امنیت ملی به اتهام فیلم برداری از اجساد دو زن که از سوی طالبان به قتل رسیده بودند بازداشت و پس از چند روز آزاد شده بود.

در اولین ساعت بامداد روز ٣١ سنبله یک گروه  ویژه از نظامیان ایساف محمد نادر خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره را پس از بازرسی منزلش در منطقه " عینو مینه" در شهر قندهار بازداشت و به مکانی نامعلوم انتقال دادند. به گزارش آژانس يژواک والی این ولایت گفته است در باره تحقیق خواهد کرد. سربازان ایساف و قوای افغانی در پی بازرسی منزل این خبرنگار طلا و جواهرات و پول های وی و همسرش را هم با خود برده‌اند.

مسئولان انجمن‌های خبرنگاران در قندهار امروز تظاهرات کرده و خواهان آزادی محمد نادر و رفتار ایساف را در دستگیری یک روزنامه‌نگار برای داشتن ارتباط کاری با طالبان محکوم کردند.

این اولین بار نیست که خبرنگاران الجزیره در افغانستان بازداشت می‌شوند.


September 22nd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها